Har du koll på Arbetsmiljöverkets nya registratur och vet vilka föreskrifter just din verksamhet ska följa?
AFS-Hjälpen hjälper dig som chef att känna dig trygg i ditt ansvar att arbeta med arbetsmiljöfrågor och följa lagstiftningen.
När 67 föreskrifter (AFS:er) blir till 15st den 1/1-2025 och nya regler inom Bygg och anläggning träder ikraft behöver ni vara förberedda och veta vilka AFS:er och kapitel som gäller just ni ska följa.
Syftet med AFS-hjälpen
Syftet med AFS-hjälpen är att hjälpa verksamheten och chefer med Fördelade arbetsmiljöuppgifter att få full överblick över vilka AFS:er och kapitel just sin verksamhet är berör av. AFS-hjälpen är en del i verksamhetens viktiga Systematiskt arbetsmiljöarbete och följer Arbetsmiljöverkets Nya regelstruktur.
Innehåll AFS-hjälpen
AFS-hjälpen är en webbportal som är enkel att använda och alltid tillgänglig med inlogg via www.nova-am.se.
AFS-hjälpen är uppbyggd utifrån Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, med länkar direkt in i föreskrifterna, kapitel och bilagor. Vi ser enkelt vilka bilagor som hör till vilka kapitel. Allt för att göra det så enkelt som möjligt för verksamheten och chefer med Fördelade arbetsmiljöuppgifter.
AFS-hjälpen tydliggör vilka av Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) och vilka av kapitlen som era olika verksamhetsområden omfattas av. AFS-hjälpen belyser flera viktiga paragrafer som man måste ha koll på för att säkerställa en god arbetsmiljö och lagefterlevnad.
AFS-hjälpen i korthet
- Länkar direkt in i AFS:er, kapitel och bilagor.
- Ni får tydlig kontroll över vilka föreskrifter och kapitel er verksamhet är berörd av uppdelat i olika verksamhetsområden t.ex. lager, produktion och kontor.
- AFS-hjälpen tydliggör med paragrafhänvisningar vilka AFS:er och kapitel som har krav på:
- riktade riskbedömningar
- medicinska kontroller, med och utan tjänstbarhets intyg
- läkarundersökning
- gränsvärden
- sanktionsavgifter
- utbildning och kunskap
- information
- anteckningsruta där ni som verksamhet själva kan skriva in anteckningar
- AFS-hjälpen blir ett verktyg för chefer i sitt arbetsmiljöarbete.
- AFS-hjälpen blir en del i er Årliga uppföljningav verksamhetens systematiska arbetsmiljöarbete.
- Ni erhåller 2 timmars konsultation där vi tillsammans går igenom vilka AFS:ar och kapitel respektive område hos er är berörda av. På så sätt kan chefer i respektive område (verksamhet) sortera fram ”sin” lagslita och få en tydlig bild över vilka krav som gäller dem.
- Nyhetsbrev skickas ut en gång per kvartal med ev. förändringar som Arbetsmiljöverket gjort i sina AFS:er.
- Inloggning direkt via hemsidan och obegränsat antal användare.
- Ingen bindningstid.
- Uppstartskostnad och där efter en månadskostnad.
- Första 10 kunderna att teckna avtal är fria från månadskostnaden i 4 månader.
För mer information kontakta Linda Orlöf Juhlin, 076-76 85 300, Linda.ojuhlin@nova-am.se