När en verksamhet erhållit ett inspektionsmeddelande kan det kännas svårt att veta vad som förväntas genomföras för att leva upp till de utställda kraven. Det gäller då för verksamheten att tolka och bryta ner kraven i inspektionsmeddelandet till konkreta aktiviteter som behöver genomföras.
Att tänka på är att ett inspektionsmeddelande alltid är en ledningsfråga och man behöver starta arbetet direkt.
Nova Arbetsmiljö hjälper er i arbetet när verksamheten fått ett inspektionsmeddelande genom att:
- Synliggöra kraven för företagsledningen och informerar om konsekvenserna om man inte bemöter kraven från Arbetsmiljöverket.
- Bryta ner och tydliggör kraven.
- Upprätta en tydlig handlingsplan över insatser och åtgärder som åtminstone behöver utföras för att bemöta Arbetsmiljöverkets krav.
- Skapa underlag och fakta för bemötande av Arbetsmiljöverkets inspektionsmeddelande.
För mer information hur vi kan hjälpa er verksamhet är ni välkomna att kontakta Nova Arbetsmiljö och Linda Orlöf Juhlin.
Linda.ojuhlin@nova-am.se
Det är arbetsgivaren som ansvarar för att verksamheten bedrivs på ett sådant sätt att arbetsmiljön är god och att ingen blir sjuk eller skadar sig på grund av arbetet.
Arbetsmiljöverket genomförde 17 730 olika typer av besök, främst inspektioner under 2020 och det var ca 38% färre besök 2019 främst pga. Corona pandemin.
Av dessa 17 730 besök var 52% (9 200 st) planerade och 48% (8 500 st) var händelsestyrda. Med händelsestyrda menas att en inspektion genomförs pga. ett skyddsstop, en 66a framställan av skyddsombudet, inkomna tips, allvarliga olyckor och tillbud.
Under 2020 togs 834 sanktionsavgifter ut och 1 505 förelägganden och förbud utställdes av Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket fortsätter sitt arbete med Nollvision 2021.
Ingen ska bli sjuk, skadad eller dö av sitt arbete!
Där av är det viktigt att systematiskt och regelbundet arbeta med verksamhetens arbetsmiljöarbete.