Arbetsmiljö Ordlista

En hjälp kring viktiga ord och begrepp inom Arbetsmiljö

Arbetsbelastning
Rimlig arbetsbelastning betyder att det är balans mellan krav och resurser, att arbetsuppgifter och förväntade resultat är tydliga och att det finns tid för återhämtning. (arbetsmängd, kompetens, krav, resurser).
Arbetsgivare
Den person eller organisation som anställer och ger arbete till arbetstagare.
Arbetsmiljö
Den fysiska och psykologiska miljön på arbetsplatsen som påverkar anställdas hälsa och välbefinnande.
Arbetsmiljöansvar
Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön även vid arbete hemma. Arbetsgivaren kan inte fördela något ansvar utan kan enbart fördela uppgifter i arbetsmiljön.
Arbetsmiljöfaktorer
Det som påverkar oss på vårt arbete:
Fysiska faktorer, platsen, t.ex. buller, klimat, belysning, ergonomiska förutsättningar och Organisatoriska och sociala faktorer, människorna, t.ex. ledningen, chefer, kollegor, arbetsbelastningen, kommunikation, påverkan av brukare/kunder.
Arbetsmiljöföreskrifter
De detaljerade bestämmelserna och riktlinjerna som utarbetats för att säkerställa efterlevnad av arbetsmiljön, AFS:er (framtagna av Arbetsmiljöverket).
Arbetsmiljöinspektion
En process där arbetsplatsen granskas av inspektör från Arbetsmiljöverket för att säkerställa att arbetsmiljölagar och arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS:er) efterlevs.
Arbetsmiljölagstiftning
De lagar och regler som reglerar arbetsmiljön och arbetstagarnas hälsa och säkerhet.
Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket
Den myndighet som antar Arbetsmiljöföreskrifter och utövar inspektioner för att kontrollera om verksamheter följer gällande lagar och föreskrifter inom Arbetsmiljöområdet. Arbetsmiljöverket (AV) som sorterar under Arbetsmarknadsdepartementet, är i Sverige ansvarig förvaltningsmyndighet för arbetsmiljö- och arbetstidsfrågor, med undantag för frågor som rör fartygsarbete.
Arbetsplats
Den plats där arbete utförs för arbetsgivares räkning.
Arbetsskada
En skada som uppstår på grund av aktiviteter på arbetet eller i arbetsmiljön.
Arbetstagare
En person som utför arbete åt en arbetsgivare i utbyte mot ersättning.
Belysning
Ljusförhållandena på arbetsplatsen som påverkar både synen och den övergripande arbetsmiljön.
Buller
Oönskat ljud som kan påverka arbetsmiljön negativt och orsaka stress eller hörselskador.
Fysisk arbetsmiljö
Den fysiska arbetsmiljön handlar om din arbetslokal, dina arbetsredskap och andra fysiska förhållanden på arbetet. Det kan gälla inomhusklimat, ljudnivå/buller, tungalyft, kemiska riskkällor, maskiner och arbetsutrustning. Kort sagt platsen som påverkar oss på arbetet.
Härdplast
Ett material som, när det har härdat, inte längre kan smältas eller formas om. Härdplaster används i en mängd industriella tillämpningar, men de kan innebära hälsorisker vid hantering innan de har härdat. Vid bearbetning eller tillverkning av härdplaster kan arbetstagare exponeras för farliga kemikalier, som kan vara irriterande eller sensibiliserande för hud, andningsorgan eller ögon. Därför finns det strikta regler och riktlinjer för hur härdplaster ska hanteras i arbetsmiljön, inklusive användning av personlig skyddsutrustning och god ventilation.
Klimat
Temperatur och luftfuktigheten i lokalen.
Olycka
En oförutsägbar händelse i form av en olycka där någon eller några kommer till skada på något vis under sitt arbete som utförs för arbetsgivares räkning. ”Aj”
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
OSA handlar om allt från hur vi organiserar arbetet till hur vi samspelar med varandra. Det kan gälla trivsel, tydlighet gällande mål och förväntningar, arbetsbelastning, stress kränkande särbehandling. Kort sagt människorna som påverkar oss på arbetet.
Riskbedömning
En process för att identifiera och utvärdera potentiella faror och risker på arbetsplatsen för att vidta lämpliga åtgärder för att minimera dem.
Riskobservation
Något avviker från det normala som skulle kunna leda till ett tillbud eller en olycka. ”Hoppsan”
Säkerhetskultur
De gemensamma attityder, värderingar och uppfattningar som chefer och anställda har till förhållandet säkerhet och arbetsmiljö.
Skyddsombud
En person utsedd av arbetstagarna/arbetstagarorganisationen som representerar alla på arbetsplatsen gäller arbetsmiljöfrågor.
Skyddsutrustning
Utrustning som används för att minimera riskerna för skador och olyckor på arbetsplatsen, t.ex. hjälmar, handskar och säkerhetsglasögon.
Stresshantering
Strategier och metoder för att hantera och minska stress på arbetsplatsen.
Handlingsplan
En plan som beskriver specifika steg och åtgärder som ska vidtas för att hantera en viss situation på arbetsplatsen.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
innebär att arbetsgivaren regelbundet och systematiskt arbetar med att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp arbetsmiljön på arbetsplatsen.
Tillbud
En oförutsägbar händelse som skulle kunna lett till en olycka, men denna gången kom ingen till skada. ”Oj”
Trivsel
Den övergripande känslan av välbefinnande och tillfredsställelse på arbetsplatsen.
Ventilation
System som säkerställer en tillräcklig och god luftkvalité. Man pratar ofta om tilluft och frånluft i lokalerna. I många fall önskas en balans mellan tilluft och frånluft vilket betyder lika mycket frisk luft in i lokalen som sedan ventileras ut.
Åtgärder
Aktiviteter och metoder som syftar till att skydda arbetstagares hälsa och minimera riskerna för olyckor och skador.