Har du koll på Arbetsmiljöverkets nya regler? AFS hjälpen håller dig uppdaterad!
Arbetsmiljöverket är en viktig myndighet som ansvarar för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö i Sverige. De publicerar och uppdaterar kontinuerligt Arbetsmiljöföreskrifter (AFS), som är centrala för att arbetsgivare och arbetstagares lagkrav avseende arbetsmiljö.
Nu har Arbetsmiljöverket uppdaterat sin webbplats, vilket tyvärr har skapat problem för många. Gamla länkar fungerar inte längre, och det kan vara svårt att hitta rätt i den nya strukturen. Om du känner att det är omöjligt att hålla koll på vilka AFS:er, kapitel som berör just din verksamhet samt få grepp om ändringar som sker i föreskrifterna – då är AFS hjälpen den lösning du behöver.
Vad är AFS hjälpen?
AFS hjälpen är en unik tjänst som strukturerar upp en tydlig laglista och belyser viktiga paragrafer så att du enkelt och effektivt kan arbeta med ”rätt arbetsmiljöfrågor hos dig”
Efter en konsultation har vi tillsammans anpassat laglistan för er verksamhet uppdelat på de områden ni önskar t.ex. produktion, kontor och lager. Som gör att chefer inom respektive områden får sin ”personliga laglista”.
Med AFS hjälpen får du:
- En organiserad och uppdaterad överblick över alla aktuella föreskrifter.
- En personligt skräddarsydd lösning som fokuserar på just din verksamhet.
- Tillgång till samlad information utan att behöva navigera på en komplex myndighetswebbplats.

Varför är AFS hjälpen så viktig?
Under de senaste åren har det blivit allt svårare att följa Arbetsmiljöverkets uppdateringar. När deras webbplats uppdaterades blev situationen ännu mer komplicerad. Många företag rapporterar om brutna länkar, borttagen information och oöverskådliga strukturer som gör det nästan omöjligt att hitta vad de söker.
Detta är inte bara frustrerande – det kan också få allvarliga konsekvenser. Om du missar en viktig uppdatering riskerar du att bryta mot lagen eller utsätta dina anställda för onödiga risker. Dessutom kan bristande efterlevnad leda till sanktionsavgifter och skada ditt företags rykte.
Genom att använda AFS hjälpen slipper du dessa bekymmer. Efter en inledande konsultation organiseras informationen på ett sätt som är anpassat till din verksamhet, vilket ger dig full kontroll över arbetsmiljöföreskrifterna utan onödig stress eller tidsödande arbete.
Hur fungerar AFS hjälpen?
AFS hjälpen samlar in och organiserar information direkt från Arbetsmiljöverket, du har alltid tillgång till de aktuella föreskrifterna. Efter en konsultation skräddarsys tjänsten för att matcha dina behov. Detta innebär att du får:
- Relevans för din verksamhet: Endast de föreskrifter som är viktiga för ditt arbete visas i systemet.
- Viktiga paragrafer: Flera viktiga krav är markerade i laglistan. Detta så att du enkelt kan kontrollera att din verksamhet lever upp till kraven och där minskar risken för ohälsa och olyckor.
- Nyhetsbrev med uppdateringar: Du får en gång per kvartal ett nyhetsbrev om de förändringar som Arbetsmiljöverket genomfört i sina föreskrifter.
Spar tid och resurser
Att hålla koll på arbetsmiljölagstiftning kräver vanligtvis mycket tid och resurser och är många gånger ett krav för chefer när de tar emot en Uppgiftsfördelningen av arbetsmiljöuppgifter. Ofta behövs en dedikerad person eller ett helt team för att hantera regeländringar, dokumentera uppdateringar och implementera nya rutiner. För små och medelstora företag kan detta vara en omöjlig lyx.
Med AFS hjälpen slipper du dessa kostnader. Efter att tjänsten anpassats till dina behov blir den en enkel och kostnadseffektiv lösning, så att du kan fokusera på din kärnverksamhet medan vi organiserar arbetsmiljöinformationen åt dig.